ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWYZ

Koolhydraten in het dieet van de diabetespatiŽnt

Koolhydraten in het dieet van de diabetespatiŽnt

Heb je diabetes? Dan is het belangrijk in de gaten te houden hoeveel koolhydraten en wat voor soort koolhydraten je dagelijks binnenkrijgt. Aangezien koolhydraten in zoveel voeding zitten, is dit best een uitdaging. Wij vertellen je graag meer over welke voeding koolhydraten bevat en hoe je de juiste koolhydraten binnenkrijgt.

Vraag advies aan je diŽtist

Als diabetespatiŽnt gebruik je waarschijnlijk een insulinespuit of medicijnen om je bloedsuikerspiegel op peil te houden. De meeste medicijnen worden (grotendeels) gedekt door het basispakket van je zorgverzekering. Advies van een diŽtist wordt slechts gedeeltelijk gedekt, terwijl gezond eten juist heel belangrijk is. Het is daarom goed te overwegen om een aanvullend pakket af te sluiten en een diŽtist om advies te vragen.

Hoeveel koolhydraten heb je nodig?

Koolhydraten vind je in veel producten. Denk aan rijst, aardappels, macaroni, brood, bonen, erwten, fruit, koekjes en melk. Omdat koolhydraten in het lichaam omgezet worden in bloedsuiker is het voor diabetespatiŽnten extra belangrijk om op te letten hoeveel je ervan binnenkrijgt, zeker als je bloedsuikerspiegel vaak te hoog is. Volgens de Gezondheidsraad is het het beste voor de gemiddelde persoon om tussen de 40 en 70 procent van zijn energie te verkrijgen uit koolhydraten. Dit is echter een gemiddelde. Hoeveel koolhydraten je daadwerkelijk binnen moet krijgen, is afhankelijk van vele factoren. Denk aan hoeveel je dagelijks beweegt, je gewicht, je bloedsuikerspiegel en de medicatie die je gebruikt. Daarom is het verstandig je diŽtist te raadplegen.

Hulp om niet te veel koolhydraten te nuttigen

Als je weet hoeveel koolhydraten je binnen mag krijgen per dag, hoe voorkom je dan dat je deze grens overschrijdt? Allereerst is het belangrijk te weten hoeveel koolhydraten afzonderlijke producten bevatten. Hiervoor kun je koolhydraattabellen gebruiken, maar het staat ook altijd op de verpakking aangegeven in de supermarkt. Maak gebruik van koolhydratentellers om te voorkomen dat je er te weinig of te veel van binnenkrijgt. Bedenk dat het belangrijk is om je inname van koolhydraten over de dag te verdelen.

De kwaliteit van de koolhydraten

Hoewel het belangrijk is te letten op de hoeveelheid koolhydraten die je binnenkrijgt, is het nog belangrijker te letten op de kwaliteit koolhydraten waarmee je jezelf voedt. Koolhydraten zitten in ongezonde producten, zoals koekjes en chips, maar het is veel beter om gezonde voeding te nuttigen om voldoende langzame koolhydraten aan je dieet toe te voegen. Deze koolhydraten worden langzamer in bloedsuiker omgezet, waardoor een bloedsuikerpiek wordt voorkomen. Vervang daarom de witte bolletjes voor volkorenbrood en witte rijst voor zilvervliesrijst. Eet daarnaast voldoende fruit.


Wilt u een dieet gaan volgen? Kijk dan hier voor koolhydraatarme diŽten!
 

Cookies

 

Een cookiewall? Irritant he? Helaas ontkomen we er ook op Koolhydratentabel niet aan. We zijn wettelijk verplicht om je te informeren en je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken. We doen dat middels deze cookiewall omdat dit voor ons de enige werkbare oplossing is.

Ja, ik accepteer cookies:

Op Koolhydratentabel gebruiken we:

Meer en uitgebreide informatie over het privacy- & cookiebeleid van Koolhydratentabel