ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWYZ

In de overgang? Zo houd je hartklachten op afstand

In de overgang? Zo houd je hartklachten op afstand

Signalen dat er mogelijk sprake is van hartklachten zijn bij vrouwen anders dan bij mannen. Vooral tijdens de overgang kan een vrouw eraan ten prooi vallen. Waar moet je op letten?

Het is belangrijk om overgewicht te vermijden. Daarvoor moeten we iets vertellen over de spieren. Vanaf ongeveer het dertigste levensjaar neemt de spierkracht af. Dat heb je vaak niet zo in de gaten totdat je in de overgang terecht komt, zo rond het vijftigste levensjaar. Dan komt die afname namelijk in een soort stroomversnelling terecht. Het gevolg: je komt kiloís aan. Wat hebben die twee nu met elkaar te maken?

Spieren vreten energie. Kijk maar eens naar wat bodybuilders eten. Veel! En daar komen ze geen gram van aan, wel van hun spiermassa dat zich flink ontwikkelt. Dat is exact wat er bij vrouwen in de overgangsleeftijd gebeurt, maar dan andersom. Doordat de spierkracht enorm afneemt, worden er ineens minder calorieŽn verbruikt.

Het gevolg is, wanneer je gewoon hetzelfde blijft eten als anders, dat je aankomt. Een kilo is niet erg, maar als dat meer wordt, menen vrouwen daar iets aan te willen doen. Logisch, maar afvallen in de overgang valt vaak niet mee. Als je weet hoe het zit, gaat het vast makkelijker.

Krachttraining en een ander voedingspatroon

Als je weet dat die spieren ineens minder verbruiken, weet je wat je te doen staat: spiermassa kweken. Niet extreem, je hoeft niet aan bodybuilding te gaan doen. Wat je wel kunt doen is krachttraining en sporten waardoor de afbraak van die spiermassa afneemt en minder snel gaat. Dat is ťťn. Twee is het aanpassen van je vertrouwde voedingspatroon. Kies voor minder koolhydraten en vermijd suikerrijke producten en verkeerde vetten. Eet minder zware porties en ga voor bijvoorbeeld vijf kleinere maaltijden per dag in plaats van drie grote.

Het is daarentegen wel belangrijk om goed te blijven eten. Het gaat niet zozeer om minder eten, maar om anders eten. Kies vooral voor veel verse groenten en fruit en voldoende eiwitten, voor onder andere spieropbouw en spierherstel na het sporten. Op die manier krijg je voldoende eiwitten, mineralen en vitaminen binnen. Die zijn enorm belangrijk om jezelf fit en sterk te houden. Dan blijven overgangsklachten veel meer op de achtergrond.

Hartklachten door oestrogeengebrek ťn overgewicht

Door overgewicht te vermijden, houdt dat ook nog eens hartklachten vrouwen op afstand. Vrouwen in de overgang zijn wat dat betreft een kwetsbare groep als het om de conditie van hart- en bloedvaten gaat. Door de afname van de hoeveelheid oestrogeen valt de bescherming daarvan tegen het dichtslibben van hart- en bloedvaten weg. Heb je vervolgens overgewicht of eet je ongezond en vet, dan is de kans op hartklachten aanzienlijk groter. Juist bij vrouwen in de overgang.

De signalen die hartklachten aan het licht kunnen brengen zijn bovendien anders bij vrouwen dan bij mannen. Bij vrouwen gaat het niet om pijn op de borst en in de linkerarm, maar meer om vermoeidheid en misselijkheid. Houd hier dus echt rekening mee. Wie er een gezonde levensstijl op nahoudt, heeft veel minder kans hierdoor gegrepen te worden. Ga daarom lekker bewegen en eet gezond.


Wilt u een dieet gaan volgen? Kijk dan hier voor koolhydraatarme diŽten!
 

Cookies

 

Een cookiewall? Irritant he? Helaas ontkomen we er ook op Koolhydratentabel niet aan. We zijn wettelijk verplicht om je te informeren en je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken. We doen dat middels deze cookiewall omdat dit voor ons de enige werkbare oplossing is.

Ja, ik accepteer cookies:

Op Koolhydratentabel gebruiken we:

Meer en uitgebreide informatie over het privacy- & cookiebeleid van Koolhydratentabel