ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWYZ

Koolhydraten, vetten en hardlopenÖ dit moet je weten

Koolhydraten, vetten en hardlopenÖ dit moet je weten

Zoals je waarschijnlijk weet, zitten er verschillende voedingsstoffen in ons eten, zoals verschillende soorten koolhydraten, eiwitten en vetten. Deze voedingsstoffen worden afgebroken om omgezet te worden in bouwstoffen en brandstoffen. Zo zorgt je lichaam dat er energie is om de dingen die je wil doen, ook te kunnen doen.

Verbrand je lichaam een gram koolhydraten of een gram eiwitten, dan krijgt je lichaam daar vier calorieŽn aan energie voor terug. Verbrandt je lichaam een gram vet, dan krijg je daar negen calorieŽn aan energie voor. Hoe meer je beweegt, hoe meer koolhydraten je verbruikt. Heeft je lichaam geen koolhydraten meer over, dan gaat het automatisch vet verbranden.

Afvallen, aankomen of gewoon gezond blijven

Wil je je gewicht veranderen of zorgen dat je in topconditie blijft, dan is het verstandig om op je voeding te letten. Wil je deze zomer toch graag met je gave Ted Baker tas en dat sexy strakke jurkje de blits maken op het terras? Of met je Ďzomerbeachfiguurí op het strand de show stelen? Dan zul je nog wat meer moeten doen dan alleen op je koolhydraten letten.

Allereerst moet je weten dat er verschillende koolhydraten zijn, met een verschillende verbranding. Zo kent glucose de snelste verbranding, gevolgd door fructose en galactose die ongeveer vijftig procent minder snel verbranden dan glucose. Deze koolhydraten die minder snel verbranden, moeten eerst in de lever verwerkt worden. Pas daarna kunnen ze in de spieren gebruikt worden. Verschillende koolhydraten samen zorgen voor de beste koolhydraat verbranding. Blijven er koolhydraten achter in je maag- en darmen, dan kun je daar last van krijgen. Koolhydraten die niet verbruikt worden, worden omgezet in vet. Eet je dus geen vet maar heel veel koolhydraten, is dat slecht voor je gezondheid.

Laptoptas dicht en lopen maar

Een van de sporten waarbij je zelf kunt bepalen of je koolhydraten wil verbranden of vetten, is hardlopen. Daarnaast is hardlopen gezond voor je conditie en goed voor je hart- en bloedvaten. En het is een sport die makkelijk in je schema te passen is. Tussen de middag bijvoorbeeld, een uitstekend moment om je laptoptas even opzij te zetten energie op te doen. Of als begin of afsluiter van je dag. Kies wat jij het fijnste vindt maar plan het wel in.

Een goed begin...

Start altijd rustig en bouw op. Dat is niet alleen beter voor je lichaam maar ook is bewezen dat je het dan beter vol kunt houden. Maak een opbouwschema en zorg ook voor rustdagen. Begin met 2 a 3 keer per week. Wil je vet gaan verbranden dan is opbouwen tot 3 a 4 keer per week ideaal. Maak het leuk om te starten, bijvoorbeeld door je zelf al een cadeautje te geven zoals telefoontasje uit de tassen sale. Zo kun je lekker muziek luisteren en direct je resultaten vastleggen.

Je hartslag als meetlat

Ga je met hardlopen om af te vallen of vet te verbranden, dan is een juiste hartslag essentieel. Belangrijk is dat je hartslag in een bepaalde zone blijft, zo ongeveer 40 a 50 onder je maximale hartslag. Een andere richtlijn is 220 minus je leeftijd. Wil je het precies weten, laat dan je maximale hartslag onder medische begeleiding opmeten. Is je hartslag hoger is dat niet erg, alleen verbrand je dan koolhydraten in plaats van vet.

Voor een hoge vetverbranding loop je liefst niet te snel. Je valt er namelijk niet sneller door af en de kans dat je het niet volhoudt, wordt wel groter. Begin met een paar keer per week 20 minuten lopen waarbij je wandelen en hardlopen met elkaar afwisselt. Ben je aan het niveau gewend, dan kun je langzaam opvoeren.


Wilt u een dieet gaan volgen? Kijk dan hier voor koolhydraatarme diŽten!
 

Cookies

 

Een cookiewall? Irritant he? Helaas ontkomen we er ook op Koolhydratentabel niet aan. We zijn wettelijk verplicht om je te informeren en je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken. We doen dat middels deze cookiewall omdat dit voor ons de enige werkbare oplossing is.

Ja, ik accepteer cookies:

Op Koolhydratentabel gebruiken we:

Meer en uitgebreide informatie over het privacy- & cookiebeleid van Koolhydratentabel