ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWYZ

Vijf tips om minder koolhydraten te eten

Vijf tips om minder koolhydraten te eten

Overgewicht heeft veel nadelige gevolgen voor de gezondheid. Er zijn verschillende behandelingen die vanuit de aanvullende zorgverzekering vergoed worden. Zorgverzekering vergelijken valt dan ook aan te raden. Daarnaast kun je gemakkelijk aan de slag met deze tips om minder koolhydraten te eten. Koolhydraatarme voedingspatronen kunnen je helpen bij het afvallen.

Drink water, thee of koffie

Heb je dorst? Kies dan voor water, thee of koffie (zonder suiker). Zoete drankjes bevatten namelijk erg veel suiker, waardoor je ongemerkt veel koolhydraten binnenkrijgt. Dit geldt zowel voor frisdrank, maar bijvoorbeeld ook voor vruchtensappen. Wanneer je veel zoete drankjes drinkt verhoog je het risico op insulineresistentie, type 2 diabetes en overgewicht of obesitas. Als je iets verfrissends wilt drinken en alleen water maar saai vindt, kun je wat citroen of limoen aan je water toevoegen of een klein beetje caloriearme zoetstof toevoegen.

Lees etiketten

Voordat je koolhydraten uit je dieet kunt schrappen, is het belangrijk dat je weet welke producten veel koolhydraten bevatten. Je kunt uiteraard de koolhydraatteller invullen om precies te weten hoeveel koolhydraten je eet, maar we raden je ook aan om in de supermarkt het voedingslabel op de verpakkingen goed te lezen. Vaak staat er zowel aangegeven hoeveel koolhydraten en suikers een product bevat per 100 gram, als per portie. Ook zie je hoeveel vezels een bepaald product bevat. Vezels zijn essentieel voor een goede stoelgang.

Kies voor eiwitten

Wanneer je koolhydraten vervangt door een goede eiwitbron, wordt het makkelijker om af te vallen omdat je sneller verzadigd bent en langer vol zit. Eiwitten verminderen honger, beschermen je spiermassa tijdens het afvallen en zorgen voor de afgifte van het verzadigingshormoon PYY. Hongerhormonen zijn ook te foppen door trucjes, zoals veel kauwen, langzaam eten en door bewust te eten. Vergeleken met vetten of koolhydraten hebben eiwitten een hogere thermische waarde. Dit wil zeggen dat je spijsvertering versnelt nadat je een maaltijd met veel eiwitten hebt gegeten. Gezonde opties zijn onder andere noten, vlees, vis, eieren, kaas en hŁttenkšse.

Eet minder brood

Een snelle manier om veel van de koolhydraten die je eet te schrappen, is het eten van minder brood. Voor veel Nederlanders vormt brood de basis voor het ontbijt en de lunch. Brood bevat veel koolhydraten. Dit geldt zeker voor wit brood van bewerkte granen. Volkorenbrood bevat vitaminen, mineralen en vezels, maar er zijn ook veel andere voedselbronnen die dezelfde goede voedingsstoffen bevatten en een stuk minder koolhydraten, zoals groenten, noten en zaden. Kies in plaats van brood voor een salade met kaas, vlees of vis voor de lunch en een ontbijtje met eieren of kwark. Vind jij het moeilijk brood helemaal te schrappen? Dan valt het aan te raden om koolhydraatarme broodrecepten uit te proberen.


Wilt u een dieet gaan volgen? Kijk dan hier voor koolhydraatarme diŽten!
 

Cookies

 

Een cookiewall? Irritant he? Helaas ontkomen we er ook op Koolhydratentabel niet aan. We zijn wettelijk verplicht om je te informeren en je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken. We doen dat middels deze cookiewall omdat dit voor ons de enige werkbare oplossing is.

Ja, ik accepteer cookies:

Op Koolhydratentabel gebruiken we:

Meer en uitgebreide informatie over het privacy- & cookiebeleid van Koolhydratentabel